Barion Pixel

A színházról

Mesélünk klasszikus és kortárs történeteket, a bábművészet tradícióit pedig egyszerre igyekszünk ápolni és megújítani.

Harlekin Kép

Előzmények

 

1965 szeptemberében Demeter Zsuzsa alapító bábművész kezdeményezésére létrejött a középiskolásokból álló Egri Bábszínpad.

A Bábszínpadosok sok előadást tartottak és sokfelé jártak, külföldön is.

A különböző elismerések sem várattak magukra: nívódíjak, oklevelek, a kétszer megkapott „Kiváló Együttes” cím, sőt 1972-ben a Ki mit tud? döntőjéig is eljutottak. 1979-ben át – és újjáalakult a társulat, és az akkori Úttörőházban, a mai Forrás Gyermek és Ifjúsági Központban folytatták munkájukat.

A kezdet, 1985-2000 között

 

1985-ben a Gárdonyi Géza Színház bábszínházi tagozataként, a vidéki bábszínházak közül másodikként megalakult az egri Harlekin Bábszínház. A társulat nagy része az egykori középiskolai alapító tagokból állt össze.

A Gárdonyi Géza Színházhoz tartozva a Harlekin Bábszínház sokkal nagyobb és gazdagabb lehetőségekhez jutott. Egy évadban általában három – négy bemutatót tartottak. Az első bemutatójuk a Csipkerózsika volt, amit Demeter Zsuzsa rendezett, a díszletet Lovasy László tervezte és készítette, zeneszerző Tolcsvay László volt. A darabnak olyan sikere lett, hogy évadokon keresztül, több, mint 100 előadást ért meg.

Bemutatásra került A bűvös lámpa, amely a hivatásos működés első árnyjátéka volt. Számos új megoldást és ’’trükköt’’ is kitaláltak.

A kisfiú meg az oroszlánok című darabot másodszor is színre vitték. Érdekessége, hogy a normál világítás mellett a fekete színház is helyet kapott benne. Óz, a nagy varázsló, a nagy klasszikus is bemutatásra került. A felújított színpad korlátlan lehetőséget nyújtott a megvalósításban. Ekkor tudtak először röptető pályát is használni. A fent említett mindhárom előadást Demeter Zsuzsa készítette. Rendezett még a színházban Lovasy László, Hollós R. László, Gali László, Lengyel Pál.

Lengyel Pál, akkor még vendégként két felnőtt előadást hozott létre, Shakespeare: Vízkereszt, vagy amit akartok színművének bábadaptációját és a Szamártestamentum könnyed népi humorú előadását. Különlegessége a darabnak, hogy, majdnem minden etűd más bábmozgatási technikával készült, tervezők: Koós Iván és Lovasy László. Dolgoztak még a Harlekinben Orosz Klaudia és Koós Iván is.

1995-ben az önállósodás első 10 éve után, a Harlekin Bábszínház új épületrészbe költözött és önálló költségvetési intézményként dolgozott tovább. Rendszeresen tartottak előadásokat a megye különböző településein, községekben és városokban. A vidéki előadásoknál elsődleges szempont volt, hogy a színvonal a lehetőségekhez mérten – egyenértékű legyen azzal, amit a székhelyen lévő bábszínházban láthatott a közönség.

Demeter Zsuzsát az igazgatói székben Sziki Károly színész váltotta

1996-ban. Az ő vezetése alatt jelentősen átrétegződött a közönség, nagyon sok óvoda pedagógus nem tudott azonosulni Sziki Károly túl intenzív és erőteljes stiláris változtatásaival. Ugyanakkor az ő irányítása alatt került bemutatásra Sütő András: „Engedjétek hozzám jő’ni a szavakat” kisregényének bábszínpadi adaptációja, amit Éry-Kovács András, mint vendég rendező állított színpadra.

A megyehatárokat túllépve az ország számos városában lépett fel előadásaival a Harlekin, például Budapesten, Szegeden, Pécsett, Kecskeméten, Békéscsabán. Előadásai különböző fesztiválokon többször is UNIMA (Nemzetközi Bábművész Szövetség) – diplomát kaptak. Az önállóvá vált Harlekin Bábszínház jelentősebb bemutatói 1985 és 2000 között: Csipkerózsika, A bűvös lámpa, Hófehérke, Az égigérő fa, Minden egér szereti a sajtot, Engedjétek hozzám jő’ni a szavakat,  Árgyélus királyfi és Tündérszép Ilona, Micimackó, A legkisebb boszorkány, Szamártestamentum, Kukacmatyi, Dióbél királyfi, Vízkereszt…vagy, amit akartok

A folytatás 2001-től 2012-ig

 

2001-ben Lengyel Pál vette át a Harlekin irányítását, aki 2011-ig volt a bábszínház igazgatója. Rendszeresen tartottak előadásokat a megye különböző településein, községekben és városokban. A megyehatárokat is túllépve Budapesten, Szegeden, Pécsett, Kecskeméten, Békéscsabán is feltüntek előadásaikkal. Az együttes egyre több meghívást kapott különböző nemzetközi fesztiválokra is, részt vettek a kolozsvári (Románia), ungvári (Ukrajna), wroclawi (Lengyelország) és tolosai (Spanyolország) fesztiválokon.

2005 tavaszán hagyományteremtő szándékkel megrendezésre került az I. Nemzetközi Kortárs Bábművészeti Fesztivál, amelyet a Harlekin Eger Város Idegenforgalmi és Kulturális Irodájával együtt szervezett. A fesztiválon a külföldi együtteseken kívül a legizgalmasabb hazai bábelőadásokat is láthatta a közönség. A fesztivál újabb híveket toborzott a bábjátéknak és a rendezvény jelentős lépés volt a bábművészet „nagykorúsítása” felé.

A Harlekin egyébként is mozgalmas hétköznapjainak jelentős eseménye volt a 2006. szeptember 29-i ünnepélyes épületavatás, hiszen egy példaértékű beruházás keretében teljesen új épületet kapott a Harlekin Bábszínház. Az Eger Megyei Jogú Város kezdeményezésére kezdődött komplex korszerűsítési munkálatokban a megújult színpadtér, technika és műhely mellett egy Stúdiószínpad is kialakításra került, amely kísérleti produkcióknak és felnőtt előadásoknak biztosított teret.

A Harlekin Bábszínház elsősorban a gyerekeknek játszott. A repertoár összeállításánál fontos szempont volt, hogy a világ meseirodalmát, a magyar népmeséket és kortárs magyar írók műveinek bábszínpadi átdolgozásait is műsorra tűzzék. Így kerültek színpadra, egymást váltva, Benedek Elek és Lázár Ervin, Andersen és Békés Pál, Michel Tournier és Petőfi Sándor művei. Minden évadban valamilyen különleges előadással próbálták meglepni a gyerekközönséget, például Benjamin Britten és Eric Crozier A kis kéményseprő című gyerekoperája volt az az előadás, ami a bábjátékban szokatlan és izgalmas élményt jelentett a nézőknek.

2013-tól 2018-ig

 

2013 február 1-től Éry-Kovács András színházi rendező vette át a bábszínház vezetését az időközben elhunyt Lengyel Páltól és az ideiglenes vezetéssel megbízott Bal Józseftől. Ekkor került bemutatásra a Játsszunk mesét! Piroska és a farkas interaktív mesejáték, amely az új igazgató bemutatkozó rendezése volt. Felújították a Somogyi Tamás rendezte Rómeó és Júliát, de tovább játszották a Csak Rómeó és Júlia drámamódszertani előadást is, amit Madák Zsuzsa állított színpadra. Majd ősztől lényegében egy új társulattal kezdte meg a munkát Éry-Kovács András. Ekkor szerződött a társulathoz Szűcs Réka, Zádori Szilárd, Mészáros Pancsa, később csatlakozott Sóvári Csaba, Szilner Olivér, Szabados Böbe, akik szinte mind a Kolibri Színház bábszínész képző stúdiójából érkeztek és mai napig jelentős tagjai a társulatnak.

Éry-Kovács vezetése alatt a bunraku bábmozgatási technika vált elsődlegessé, emellé társult a zene, mint jelentős bábművészeti megjelenítési forma. Ismert klasszikus musical és kortárs opera bábváltozatai kerültek bemutatásra. Az elmúlt évek legnagyobb sikere a Dés László – Geszti Péter feldolgozása alapján készített A dzsungel könyve bemutatása volt, de jelentős volt az Egri Kamaraopera Fesztivál keretében bemutatott Kocsonya Mihály kortárs opera bábváltozata is.

A Harlekin társulata zenei megjelenítésben és bábmozgatásban is élen jár. Rendkívül fontos a színház számára, hogy előadásaik látványvilága, vizuális megjelenítése – a bábok és a díszletek – minden esetben a meglepetés erejével hassanak, titkaikkal és csodáival elvarázsolják és lekössék a nézőket. A gyerekelőadások mellett évadonként egy-egy felnőtt és drámamódszertani ifjúsági előadást készít felváltva a színház. Ennek keretében került bemutatásra a 2014/15-ös évadban William Shakespeare: Hamlet drámája bábváltozata, Somogyi Tamás rendezésében, amely nagy sikert aratott 2015. októberében az Ostravai Nemzetközi Bábfesztiválon. Illetve novemberben a Budapesti Gyermek- és Ifjúsági Színházi Szemlén a Hamlet elnyerte a zsűri és a Nemzeti Kulturális Alap különdíját és az ezzel járó pénzjutalmat is. Ezután készült el a Don Quijote, avagy Alonso Quijana útja a végtelenbe című felnőtt báb darab is, amelyet óriásbábokkal, látványos díszlettel vitt színre a Harlekin. A már említett A Dzsungel könyve két felvonásos musical először elevenedett meg bábszínpadon. A bemutató óta elsöprő sikert aratott, számos felkérésnek tettünk eleget többek között a Városmajori Szabadtéri Színpadon, a Budapesti Kulturkúriában, illetve felléptünk a Budapest Bábszínházban is. Egy teljes bérletsorozatot játszottunk belőle Nyíregyházán a Móricz Zsigmond Színházban, majd a Budaörsi Latinovits Színházban. Ezt követte a Bambi musical változata is, amit szintén bérletben játszunk jelenleg a Komáromi Jókai Színházban.

A Harlekin Bábszínház 30 éves születésnapja alkalmából 2015 áprilisában szervezett Kortárs Bábművészeti Napok szakmai rendezvénye egyben az Egri Tavaszi Fesztivál nyitóprogramja is volt. A három napos mini-fesztiválon bábszínházi előadások, bábtechnikai workshopok zajlottak és egy szakmai beszélgetés keretében a bábszínjátszás jelenéről és jövőjéről számolhattak be a meghívott előadók és a szakma kiváló képviselői jelenlétében.  

2015 őszén jelölték a Harlekin Bábszínházat az „Eger Csillaga” kitüntetésre, intézmény kategóriában, a bábszínház igazgatóját, Éry-Kovács Andrást pedig a Heves Megyei Príma Díj jelöltjei közé választották.

 

Jelentősebb bemutatók a Harlekinben 2013 és 2018 között

Cirkusz minden, Pirosmalac, Rómeó és Júlia, A dzsungel könyve, Tancika Marcika, Hamlet, Don Quijote, avagy Alonso Quijana útja a végtelenbe,  

A szegény ember hegedűje, A három kismalac, BambiPinokkióHüvelyk Matyi, Tündérszép Ilona, Pán Péter, Egy jeles nap, Hinta-Palinta, 

Kocsonya Mihály házassága, stb.